6
листопада,
за
ініціативи
президента
Володимира
Зеленського
було
здійснено
Аудит
економіки
держави
та
представлення
його
результатів.

Довго
думав,
що
мене
муляє
з
новопрезентованою

Національною
економічною
стратегією
розвитку
2030
,
і
нарешті
зрозумів.
Спробую
коротко.


Позитив

Звичайно,
хочу
поздоровити
розробників
з
фіналізованим
продуктом.
Це
неабияке
досягнення.
Я,
свого
часу,
брав
активну
участь
в
написанні
і
редагуванні
стратегій
і
знаю,
наскільки
це
важке
завдання.
Після
цього
вже
можна
і
критикувати,
і
сваритись,
і
все
інше. 

Але
головне,
що
є
продукт,
навколо
якого
можна
конструктивно
працювати.


Ляпи

Звичайно,
в
новій
стратегії
є
багато
ляпів,
неточностей
і
відверто
контраверсійних
пропозицій. 

Наведу
лише
три
речі
по
аграрному
сектору
і
селу,
але
лише
для
того,
щоб
показати
вищенаведені
тези.
Можна
було
також
і
по
інших
напрямках,
але
це
вже
не
формат
звичайного
допису.


1.
Стратегічний
промах

ігнорування
села

На
мій
погляд,
стратегія
робить
помилку,
яку
до
цього
постійно
робили
політики

ототожнювання
аграрного
з
сільським
розвитком. 

В
цій
стратегії
сільському
розвитку
взагалі
не
приділяється
уваги.
Тобто
виходить,
що
Кабінет
міністрів
взагалі
не
має
стратегії
сільського
розвитку?
І
це
коли
в
країні
в
селі
проживає
більше
30%
населення.
Не
плутаймо
з
регіональним
розвитком.


2.
Розрахунковий
промах

вплив
земельної
реформи 

Згідно
стратегії,
прогнозується,
що
від
відкриття
ринку
землі
за
10
років,
ВВП
України
виросте
на
$80-85
млрд.
Якась
астрономічна,
як
на
мене
цифра. 

Якщо
всі
ці
$85
млрд
віднести
на
агро,
воно
має
зростати
щонайменше
на
22%
в
рік,
щоб
зрости
на
85.
Але
навіть
якщо
тільки
половину
85
млрд
віднести
на
агро
(як
головний
вигодонабувач
цієї
реформи),
а
решту
залишити
на
банківське
кредитування
і
інше,
все
одно
це
мають
бути
стахановські
темпи
реального
зростання

близько
15%
на
рік.


3.
Контроверсійний
промах

В
стратегії
дуже
багато
уваги
приділяється
детінізації,
і
навіть
є
ціль

нуль
тіньового
сектору.
Звичайно,
це
фантастика.
Але
дивно,
що
зі
стратегії
так
відверто «стирчать»
вуха
по
сімейству
законопроєктів
3131 «Запровадження
вирівнювання
податкового
навантаження
у
легальних
фермерів
і
тіньових».
Щодо
цього
була
напружена
дискусія
в
червні-липні.


4.
Дрібний
промах

Чому
стратегія
називається «економічною»,
якщо
в
ній
і
соціальні,
і
екологічні,
і
охорона
здоров’я,
і
культура

майже
всі
елементи
життєдіяльності
країни.


Чому
є
велика
ймовірність
загального
промаху
з
ухваленням
та
імплементацією
цією
Нацстратегії 

Підготовка
стратегії
дуже
нагадала
мені
підготовку
Єдиної
комплексної
стратегії
розвитку
сільського
господарства
та
сільських
територій
2015-2020
років.
Я
в
розробці
цієї
стратегії
відігравав
ключову
роль
в
написанні
кількох
розділів
та
редакційній
роботі. 

В
ній
теж
було
задіяно
біля
180
експертів,
активно
долучались
донори,
представники
бізнесу
і
навіть
керували
окремими
робочими
групами.
Була
активна
підтримка
Єврокомісії
в
технічному
керівництві
і
написанні
цієї
стратегії. 

Але
була
одна
велика
проблема

зовсім
побіжна
залученість
Міністерства
агрополітики
до
написання
Стратегії.
Профільне
міністерство
не
було
повноцінним «власником»
стратегії,
хоча
офіційно
це
все
відбувалось
під
його
шапкою. 

Відбулось
щось
на
кшталт
слідуючого:
ви
писали
цю
стратегію,
ви
її
ухвалюйте
і
виконуйте.
І
це,
не
зважаючи
на
те,
що
були
і
виступи,
і
круглі
столи,
і
від
тогочасного
міністра
і
до
прем’єра
про
повне
схвалення
стратегії
(типу
події
з
президентом,
яку
ми
бачили
минулого
тижня). 

В
результаті,
взірцева
стратегія
так
і
залишилась
не
ухваленою. 

В
результаті,
з
2015
року,
аграрна
політика
та
політика
сільського
розвитку
в
Україні
схожі
більше
на
хаос,
ніж
на
політику. 

Поки
що
з
того,
що
я
бачу
ззовні,
видається
виконується
саме
цей
сценарій.
Хоча
буду
радий
помилитись.

Если
Вы
заметили
орфографическую
ошибку,
выделите
её
мышью
и
нажмите
Ctrl+Enter.


Еще
по
теме

Понравилась новость? Поделитесь ею с с вашии друзъями!: